« صالح انجمن شاعران مرده را فراموش نکن | HOME | انتقاد* »

جمعه، 5 آوریل 2008

سرویس فوتوبلاگینگ از نوع ایرانی

مدتها میشه که من از بلاگها و بلاگ نویسی ناخواسته دور افتادم ولی همیشه اخبار بلاگستان و بلاگهایی رو که دوست دارم از طریق خبرخوانم دنبال می کنم چند دقیقه پیش که داشتم همین کار رو می کردم دیدم دوستم خوبم نویسنده بلاگ آی تی لاین لینکی را به اشتراک گذاشته با عنوان "اولین سرویس دهنده فتوبلاگ ایرانی راه اندازی شد" دیدن تیتر واقعا خوشحالم کرد اما این خوشحالی حتی به ثانیه هم نکشید بگذارید با هم به این خبر نگاهی بندازیم:

اولین سرویس دهنده فتوبلاگ ایرانی با قابلیت درج عکس , موسیقی ، مطلب و طراحی آنلاین قالب راه اندازی شد . این سایت با هدف ایجاد فرهنگ فتوبلاگ نویسی در ایران بصورت رایگان فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال توسعه امکانات خود جهت رفاه حال فتوبلاگ نویسان ایرانیست . قابل ذکر است که تنها تفاوت فتوبلاگ با وبلاگ در این است که وجود یک عکس همراه با مطلب در آن الزامیست و نویسنده سعی می کند بجای متن بیشتر با عکس مطلب خود را بیان کند.

با قابلیت درج موسیقی !؟!؟ هدف هم که مطابق معمول بالابردن فرهنگ هست! فوتوبلاگ نویسان؟ درست خواندم؟ فوتوبلاگ نویسان؟مگر عکس را هم می نویسند؟ اگر موضوع فارسی سازی کلمه هست که خود فوتوبلاگ تماما انگلیسی هست به نظر من استفاده از فوتوبلاگینگ در این زمان که فرهنگستان نظری راجع به این کلمات نداده صحیح تر هست تا جا انداختن یک کلمه اشتباه. خبر رو ادامه دادم: . قابل ذکر است که تنها تفاوت فتوبلاگ با وبلاگ در این است که وجود یک عکس همراه با مطلب در آن الزامیست و نویسنده سعی می کند بجای متن بیشتر با عکس مطلب خود را بیان کند. عجب! بعد از سه سال فوتوبلاگینگ و بیشتر از ۵ سال دنبال کردن فوتوبلاگهای مختلف با تعریف درست فوتوبلاگ و تنها تفاوتش با وبلاگ هم آشنا شدم.
روی لینک کلیک کردم تا با این سرویس از نزدیک آشنا بشوم. همان تعریف جامع و تنها تفاوتش با بلاگ در صفحه ورودی سایت دیده می شد. روی چند تا از فوتوبلاگها به عنوان نمونه کلیک کردم فوتوبلاگی (!) به اسم رازهای بزرگ با مطالبی به سبک بلاگهای پرشین بلاگ (!) و عکسهایی غیر اورجینال (توسط خود فرد گرفته نشده) اولین نمونه بود. بعد با فوتوبلاگ کوروش آشنا شدم که ویديو کارهای آخر کوروش یغمایی را برای دانلود گذاشته است. یک نمونه درخشان از دنیای فوتوبلاگها! چند نمونه دیگه هم دیدم. وسوسه شدم تا این "اولین و تنها سرویس ایرانی" را امتحان کنم یک اکانت ساختم اما حدسم درست بود تنها تفاوت این سرویس بلاگ این هست که کاربر را مجبور به فرستادن یک عکس به همراه هر مطلب می کند!
webphoto

قوانین سایت هم که باید پیش از عضویت آنها را قبول کرد هم در نوع خودشان جالب هستند:

شرایط و قوانین عضویت در سیستم وب فتو :

1 . وب فتو یک وب سایت شخصی می باشد که زیر نظر قوانین جمهوری اسلامی ایران مدیریت می شود . نویسنده گان ضمن برخورداری از آزادی بیان باید قوانین این کشور را در نظر بگیرند .
2 . قرار دادن هرگونه عکس های غیر اخلاقی و مبتذل در وب فتو ممنوع می باشد و حق مسدود کردن فتوبلاگ مورد نظر در صورت مشاهده اینگونه موارد محفوظ است .
3 . گزارش یا مشاهده قرار دادن هرگونه عکس های شخصی افراد بدون رضایت آن ها موجب مسدود شدن فتوبلاگ مورد نظر می شود .
4 . وب فتو یک سایت شخصی می باشد و حق قرار دادن تبلیغات جهت برطرف کردن نیازهای مالی سایت را دارد .


همانطور که خواندید هیچ اشاره ای به رعایت کپی رایت عکس در قوانین این تنهاترین و اولین سرویس ایرانی نشده.
دوست دارم در انتها فقط نظر شما رو به صفحه فوتوبلاگ در ویکی پدیا هراه با تعریف فوتوبلاگ و لیست برندگان مسابقه برترین فوتوبلاگهای جهان در سال گذشته میلادی بندازم به نظر من عنوان اولین سرویس وبلاگ نویسی ایرانی با قابلیت ارسال اجباری تصویر به همراه هر مطلب بسیار شایسته تر از عنوان کنونی این سرویس بلاگ نویسی هست.

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ جمعه، 5 آوریل 2008

دنبالک

آدرس دنبالک این مطلب:
http://www.salehoffline.com/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/303

دنبالک‌های فرستاده شده برای این مطلب سرویس فوتوبلاگینگ از نوع ایرانی:

» انتقاد* from Lost 4 words
وقتی مطلب 'سرویس فوتوبلاگینگ از نوع ایرانی' را نوشتم انتظار بازخورد از صاحبان سایت رو نداشتم ولی چند روز بعد ایمیلی به دستم رسید عین متن ایم... [Read More]

Tracked on شنبه،27 آوریل 2008

» انتقاد* from Lost 4 words
وقتی مطلب 'سرویس فوتوبلاگینگ از نوع ایرانی' را نوشتم انتظار بازخورد از صاحبان سایت رو نداشتم ولی چند روز بعد ایمیلی به دستم رسید عین متن ایم... [Read More]

Tracked on شنبه،27 آوریل 2008