« کارت معافیت و تمام | HOME | ژنرال بازی تموم شد! »

سه‌شنبه،13 سپتامبر 2006

یک عکس، یک عکاس : هربرت لیست

آنچه در پی می آید قسمت دوم از سری یک عکس، یک عکاس است. که این بار به عکسی به نام " تنگ ماهی قرمز " اثر عکاس آلمانی هربرت لیست می پردازد. هربرت لیست (1903-1975) به خاطر عکس های سیاه و سفیدی که از زنان و مردان به عنوان عکاس مد می گرفت معروف بود.


ماهی قرمز به تنهایی در تنگ شیشه ای شنا می کند. در پس زمینه خورشید بر فراز دریای مدیترانه در سواحل جزیره یونانی سانتورینی در حال غروب کردن است. طبق گفته عکاس، ماهی درون تنگ سمبلی از روح انسان امروزیست که در جهان مادی به تله افتاده و قادر نیست از آنجا به هر آنچه پیش رو دارد، فرار کند. این موضوع در این عکس به وسیله نوری که بر روی امواج دوردست بازی می کند، نشان داده شده است.
این عکس معروف اثرهربرت لیست*، فضای رومانتیک جدیدی که در هنر اروپای دهه 1930 جاری بود را به خوبی آشکار می سازد؛ فضایی پر از حزن و اندوه که عمیقا آکنده از آسیب پذیری و انزوای آگاهانه بشر بود.
هربرت لیست زندگی کاری خود را به عنوان یک واردکننده و تست کننده خبره قهوه در بندر هامبورگ آغاز کرد. او عضو انجمن سنت شکن "کودکان آفتاب"** بود، هربرت همچنین علاقه زیادی به تئاتر داست.
به عنوان یک یهودی، هربرت لیست در سال 1936 مجبور به ترک آلمان شد، او ابتدا به لندن و از آنجا به پاریس کوچ کردجایی که به عنوان عکاس مد در مجلات معروفی مشغول به کار شد، مجلاتی چون
Vogue و Harper's Bazaar


--

*Herbert List
Children of the sun**
ترجمه شده توسط صالح آرا از کتاب
The photography book
چاپ سال 97 انتشارات فایدون

این مطلب برای گاهنامه ققنوسان ترجمه شده بود که عینا در آنجا نیز آورده شده است. از این سری مطالب یک عکس، یک عکاس: هلن لویت را هم می توانید مطالعه کنید.
ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ سه‌شنبه،13 سپتامبر 2006