« درود بر ایران | HOME | take action »

شنبه، 5 اوت 2007

تراژدی مکبث

جمعه ای که گذشت با وجود اینکه هیچ کدام از دوستانم که قول داده بودند با هم به دیدن نمایش عروسکی مکبث برویم نیامدند اما چون به قول معروف "دلم را صابون زده" بودم به تنهایی به دیدن این تئاتر عروسکی رفتم. 

  قبلا از کارهای آقای بهروز غریب پور، اپرای عروسکی رستم و سهراب به آهنگسازی لوريس چكناواريان را که در سال 83 اجرا شده بود دیده و لذت برده بودم. تراژدی مکبث اثر معروف شکسپیر داستان سقوط انسان هست، داستان وسوسه و عذاب وجدان. اپرای مکبث اما یکی از آخرین آثار جوزپه وردی موزیسین و اپرا نویس شهیر ایتالیا است، راجع به وردی و زندگی جالبش این مطلب را از دست ندهید. (متاسفانه سایت نیاز به ثبت نام دارد)

  در این نمایش غریب پور ایده های جالب زیادی اجرا کرده، مثل استفاده از دست ها و سر بازیگران واقعی بین عروسکهای کوچک. اگر به تئاتر و اپرا علاقمند هستنید این نمایش را از دست ندید با استاندارهای ایران و نوع کارهایی که توانایی اجرا دارند اپرای عروسکی مکبث کار ارزشمندی است.

  اگر تصمیم به رفتن گرفتید و در صورت اینکه هنوز مکبث را نخوانید پیشنهاد می کنم یکی از ترجمه هایی موجود از مکبث به فارسی (آقای آشوری یا خانم شادمان) را پیدا کنید و بخوانید، اما اگر با داستان آشنایی دارید پیشنهاد می کنم، قبل از دیدن نمایش حتما صحنه های نمایش را از دفترچه نمایش و یا از اینجا مرور کنید تا راحت تر با نمایش و اپرا که به زبان ایتالیایی اجرا می شود ارتباط برقرار کنید.

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ شنبه، 5 اوت 2007