« | HOME | فوتوبلاگهای ایرانی »

شنبه،22 آوریل 2007

تماشاگران ایرانی تنیس

Iranian Tennis Fanهنگام مسابقات دیوس کاپ و رقابت ایران و هنگ کنگ نوشتم که دوست دارم راجع تماشاگران   تنیس که برای دیدن بازی آمده بودند بنویسم. حتما قبول دارید که مثلا تماشای ورزشی مثل اسنوکر با فوتبال تفاوت دارند، در ورزشی مثل فوتبال تماشاگران با تشویق های پرشور خودشان به تیم مورد علاقه شان روحیه مبارزه می دهند و با داد و فریادشان از تیم خود "گل" می خواهند. اما دقیقا برعکس این موضوع در رشته های که نیاز به تمرکز بیشتر دارند صادق است مثلا تماشاچی اسنوکر در نهایت سکوت به بازی بازیکنان مورد علاقه اش نگاه می کند و از مهارت آنها در سکوت لذت می برد و بعد از هر دور به تشویق طرفین می پردازد مانند همین ماجرا در تنیس هم اتفاق می افتد، بازی تنیس مخصوصا در هنگام رالی ها نیاز به تمرکز فراوان دارد،  و تماشاگران بین المللی تنیس هم تنها و تنها در هنگام تمام شدن یک رالی مبادرت به تشویق بازیکنان می کنند و تشویق در حین رالی خلاف ادب و در مسابقات رسمی خلاف مقررات است، ضمن اینکه در تنیس معمولا چیزی به عنوان طرفدار آنطور که مثلا در فوتبال به صورت افراطی می بینیم کمتر وجود دارد، حتی در بازیهای فد کاپ و دیویس کاپ که در سطح ملی برگزار می شوند تماشاگران با اینکه تیم ملی خود را ساپورت می کنند تلاش تیم مقابل و ضربات خوب بازیکنانش را تشویق می کنند.

Australian Teniis fans اما در ایران شرایط برعکس است، به عنوان نمونه بازی اخیر ایران در برابر هنگ کنگ، در بازی اول از روز اول بازیها و در شرایطی که بازیکن ایرانی در یک بازی نزدیک در نهایت 3-2 باخت عده کمی از تماشاگران ایرانی واقعا گل کاشتند! اینها با بوق و طبل (!) استادیوم فوتبال(!)، تیم تنیس ایران را تشویق می کردند! چندین بار تماشاگران مسن تر با نگاه و چند کلمه کوتاه تذکر دادند ولی شوق و حماقت جوانی تا آخر مسابقه ساکت ننشست. به نظر من این سر و صدا های کر کننده این عده قلیل بیشتر روی تمرکز بازیکن ایرانی تاثیر گذاشت تا روی بازیکن خون سرد هنگ کنگی.البته پر واضح هست که در بازیهای بعدی به مرور این تشویقهای فوتبالی به مرور کم صدا تر شد زیرا تیم ایران به اندازه کافی بد بازی می کرد! اگر نظر شخصی من را بخواهید بیشتر این گونه تماشاگران برای جلب توجه تماشاگران جنس مخالف تلاش می کردند، حقیقتا هم از کسانی که تنها برای "پز" دادن ورزش تنیس، این زیباترین ورزش را انتخاب کرده اند انتظار بیشتری نمی رود، نسل جدیدی که  از تلویزیون تنها فوتبال و کشتی دیده اند.

از نکات جالب دیگر و همیشگی بازیهای ایران عکاسان  خبرگزاریهای ایرانی هستند (با کمال احترام بهشان و تحسین عکسهای زیبایشان) که معمولا بدون توجه به تذکر ناظر و داور در حین رالی در حال راه رفتن کنار زمین هستند برای پیدا کردن زاوینه ای دلخواه. از ملودیهای بندری موبایلهای تماشاگران اروپا دیده چیزی ننوشتم که همگی تجربه اش را در سالنهای تئاتر و سینما داریم.

توضیح عکسها: عکس اول یکی از تماشاگران ایرانی تنیس با بوق! استادیوم فوتبال. عکاس خودم/منبع

دوست دارم اینجا نظر جالب دوست عکاس فرانسویم را هم بیاورم که برای عکس اول در فوتوبلاگم گذاشته بود، توضیح اینکه رولان گاروس یا اوپن فرانسه یکی از چهار دوره مسابقات برتر جهان تنیس هست: 

It's actually pretty funny, usually people don't do the slightest noise at a tennis game. Can't imagine seeing something like this at Roland Garros

عکس دوم تماشاگران متحدالشکل استرالیایی را نشان می دهد، شک نکنید این عکس در زمان استراحت بین ست ها گرفته شده با در انتهای یک گیم هیجان انگیز، در رالی اینها ساکت ترین موجودات روی زمین می شوند. عکاس جان انگلزوس/منبع

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ شنبه،22 آوریل 2007