« پرسشهای دموکراتیک | HOME | میدان آرژانتین »

یکشنبه، 6 نوامبر 2006

اعدام؟

در نوشته قبلی سوال کرده بودم که آیا موافق حکم اعدام صدام حسین هستید یا نه؟ و آیا کلا موافق اجرای حکم اعدام هستید یا نه؟
ممنون از تک تک کسانی که ‍‍پاسخ دادند. برایم جالب بود که اکثرا هم مخالف این حکم بودند، من هم مخالف حکم اعدام هستم، در مورد صدام هم همینطور.
دو تا دلیل کوچولو هم دارم:
اول اینکه حس می کنم حتی صالح ترین دادگاه ها هم یکجور مشروعیت دادن به حکم اعدام هست، تو اجرای حکم اعدام جان فرد گرفته می شه در قتل هم قاتل جان مقتول رو می گیره، ولی حس می کنم در اینجا ما با تشکیل دادن دادگاه تنها کاری که کردیم مشروعیت دادن به این قضیه هست. همونطور که ما دخالتی در به دنیا اومدن اون فرد نداشتیم فکر کنم حق هم نداریم جانش رو ازش بگیریم. فقط شاید بشه برای مدتی از جامعه کنار بگذاریمش.
دلیل دوم من هم اینه که به نظرم متهمان یا مجرمان به انجام هر کار خلافی هیچ وقت 100% مجرم نیستند، همونطور که به نظر من حتی خلاق ترین مخترعان هم نمی توانند بگویند که طرحشان 100% مال خودشان است. شخص همیشه از محیط بیرون تاثیر می گیرد.
مثلا بیرحم ترین قاتل کودکان هم هیچ وقت 100% مسئول کارهایی که می کند نیست، جامعه، محیط و دولت هم در جرمها مقصر هستند، و به نظر من خیلی بی انصافی هست که جامعه ای که خودش هم تفصیر کاره خیلی راحت عضو خاطی رو پاک کنه. باید جامعه هم به اونها با ساختن ندامتگاهها و مراکز اصلاح کمک کنه.

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ یکشنبه، 6 نوامبر 2006