« | HOME | »

جمعه، 8 ژوئیه 2006

آيا يك مرد سياه پوست مي‌تواند با يك زن سفيد پوست ليبرال هم بستر شود؟


دیروز وقت کردم تا به دیدن تئاتر " همسایه ها " بروم. داستان همانطور که از عنوان نمایش برمی آید داستان همسایه هاست، داستان مردی سیاه پوست مستاجر واگذاری طبقه بالا و زنی سفید پوست بیوه ساکن طبقه پائین.
این دو که آشنایی مختصری در حد سر تکان دادن در راهروهای آپارتمان با هم داشتند به ناگاه و با ورود ناگهانی مرد به خانه ی زن در موقعیت جدیدی قرار می گیرند، موقعیتی که به مرور شخصیت این دو را به هم و به تماشاگر می نمایاند. دیالوگ ها قوی و در عین حال ساده هستند، اما در پس همین سادگی و تنها پس از چند لحظه تأمل تماشاگر به عمق مطلب پی می برد.
در طول نمایش بارها جای شخصیت اصلی بین زن و مرد (که هیچکدام تا انتهای نمایش اسمی ندارند) عوض می شود. مرد مدام سعی می کند تا نظام فکری جامعه و حکومت را زیر سوال ببرد ضمن اینکه عقاید لیبرال زن سقید را هم مورد تاخت و تاز قرار می دهد، در تمام این مدت ذهن تماشاگر هم همراه با شخصیتها درگیر می شود، اما در نهایت این جنگ کلامی به عریان شدن عقاید هر دو در برابر تماشاگر می انجامد.
نمایشنامه نوشته ی جیمز ساندرز نمایشنامه نویس بزرگ و معاصر انگلیسی است که توسط داود دانشور ترجمه و کارگردانی شده است، نقش زن را دیدار رزاقی ایفا می کند و مرد سیاه پوست هم پرویز فلاحی پور است. " همسایه ها " تیر ماه هشتاد و پنج هر روز (جز شنبه ها) ساعت شش بعد از ظهر در تالار چهار سو، تئاتر شهر اجرا می شود. یک توصیه ی دوستانه، از دستش ندهید.
لینک های مرتبط :
نگاهي به نمايش"همسايه‌ها: نوشته جيمز ساندرز و كارگرداني داود دانشور
گفتگو با داود دانشور راجع به تئاتر همسایه ها
گفتگو با داود دانشور، مترجم و کارگردان تئاتر

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ جمعه، 8 ژوئیه 2006