« زندگی یک دختر روی نت! | HOME | مولانا از منظر شريعتی ... »

چهارشنبه، 1 مه 2003

لافت


در بندر تاریخی لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب فراوانی ( حدود 60 حلقه) به چشم می خورد که مردم سخت کوش این منطقه با زحمت فراوان در دل سنگ های شیستی کفه انتهای محوطه حفر کرده اند. تل مشرف بر این چاهها با سطح سنگی مرجانی آب باران را به گودال محل چاهها هدایت می کند و چون کف جاهها به لایه های گچی ختم شده است آب برای مدتی طولانی نسبتا سالم و خنک در آن می ماند. می گوییند که تعداد این چاهها به تعداد ایام سال کبیسه 366 حلقه بوده و مردم در هر روز از سال دهانه یکی از آنها را باز می کردند و از آن استفاده می کرده اند. بغضی به غلط و به دلیل ارزش بسیار زیاد آب در جزیره این واژه را طلا می نویسند و می گوییند در حالی که صحیح آن تل آو = تل آب به معنی آب برگرفته شده از شیب تل است.

گذشته از این چاههای طلا(تل آو) یک آب انبار بزرگ سنتی- مساجد - خانه های بومی با بادگیر های بزرگشان - درخت نیاز( در جوار چاهها) و باز مانده قلعه نادری ( در جوار چاهها)
و کارگاههای لنج سازی از جاذبه های بندر کوچک و قدیمی و زیبای لافت در جزیره بزرگ قشم است.لافت محل برگزاری جشنواره ای سالیانه با عنوان فرهنگ و تمدن ساحل نشینان خلیج فارس است.

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه، 1 مه 2003