« آزادی | HOME | همون حموم! »

دوشنبه،15 ژوئیه 2003

مدارای مذهبی

 نياز کنونی ما اين نيست که مذهبی داشته باشيم بلکه بردباری و مدارا در برابر پيروان مذاهب مخطلف چيزی است که مورد نياز شديد ما است . ما نمی خواهيم هيچ چيز را نابود کنيم بلکه می خواهيم در گوناگونی خود يگانگی هم داشته باشيم.


 هر کوششی برای ريشه کن ساختن سنتها، نتايج توارث آب و هوا و ساير مقتضيات محيط نه تنها محکوم به شکست است ، بلکه کفر و گناه خواهد بود. روح همه مذاهب يکی است ، اما در صورتهای گوناگون جلوه گر می شود اين گوناگونی تا آخر دنيا ادامه خواهد داشت. مرد خردمند جلوه های متفاوت ظاهری را ناديده می گيرد و در ورای تمام تظاهرات مختلف يک روح واحد می بيند. برای هندوها تصور اينکه، اسلام ، مسيحيت و دين زردشت از هند بيرون رانده شوند همانقدر بيهوده است که مسلمانان تصور کنند که تنها اسلام ايشان بر جهان مسلط خواهد شد. اما اگر اعتقاد به خدای واحد و سلسله پيامبران او که پايان ناپذيرند، برای قبول اسلام کافی است ، پس ما همه مسلمان هستيم! اما در عين حال هندو ، کسيحی و زردشتی هم هستيم. حقيقت ملک اختصاصی و انحصاری هيچ کتاب مقدسی نيست.


                                                                                  مهاتما گاندی


                                                                             رهبر فقيد هند نوين


  بر گرفته از کتاب سيمای هند ( مجموعه مقالات) ترجمه محمود تفضلی که توسط انتشارات کتاب سرا به تيراژ ۲۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۷۸ به قيمت ۱۹۰۰ تومان منتشر شده. من کتاب رو خوندم واقعا جالب و مفيده از دستش نديد.


ديگه اينکه گزارش تنيس يادم نرفته،‌فردا!


 

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ دوشنبه،15 ژوئیه 2003