« حداکثر تا ۱۰۰ سال ديگه | HOME | چند لينک! »

یکشنبه، 3 نوامبر 2003

۲ مطلب از بهترين روزنامه ايران ، شرق

- بيشتر مشتري ها تهراني هستند. شايد هم از اطراف تهران. اما از شهرستان هم مي آيند. اصفهان، مشهد، قم، رشت در اين شهرها بازار سياه دارو مثل تهران نيست. داروهاي سقط جنين هم يك راست وارد بازار ناصرخسرو مي شود. به صرفه تر است كه از تهران بخرند. هم ارزانتر تمام مي شود. همين جا هم اگر آشنا داشته باشند مي توانند تزريق كنند و بروند يك مسافرخانه يك شب بمانند و فردا راهي شهرستان بشوند.- مشتري هايمان از 15- 14 ساله هستند تا خانم هاي 30 و 35 ساله. جوانترها بيشترند. حدود 25- 20 ساله. از قيافه شان مي فهميم كه مجردند يا شوهر دارند. مجردها بيشتر مي پرسند، بيشتر مي ترسند، سريع مي خرند و مي روند. شوهردارها ترديد مي كنند، با شوهرشان مي آيند، اطمينان ندارند...


- اين بار به جاي آن كه چشم هايمان و گوش هايمان را ببنديم كه نبينيم و نشنويم دختران 16-15 ساله به دليل روابط نامشروع و بارداري ناخواسته، راهي بازار ناصرخسرو شده اند، چشم هايمان را باز كنيم و هر دختر 16- 15 ساله را مجاب كنيم كه آموزش هاي پيشگيري از بارداري را فرا بگيرد. وحشت هم نداشته باشيم كه با اين كار ممكن است انگ فساد را بر جامعه جوانمان زده باشيم و ... آمار مراجعات بازار ناصرخسرو براي داروهاي سقط جنين، به اندازه كافي هشدار دهنده است...
متن کامل مقاله تهران در بحران سقط جنين به قلم بنفشه سام گيس از شرق ديروز


و مطلب دوم اينکه :


انتخاب مهمترين كشف علمي قرن بيستم چندان كار مشكلي به نظر نمي رسد. در حقيقت انتخاب آن احتياج به هوش بالايي ندارد. هواپيماها، سفر به فضا، انرژي هسته اي، آنتي بيوتيك ها، تلويزيون و كامپيوترها همگي مدعيان و رقيبان شايسته اي براي اين منظور هستند. هر كدام از اين اختراعات به نوعي زندگي ميلياردها انسان را تحت تأثير خود قرار داده اند. با اين وجود، كشفي وجود دارد كه به معني واقعي كلمه زندگي را براي ميلياردها نفر به ارمغان آورده است.به همين دليل، ما معتقديم كه كشف فرآيند هابر - بوش (Haber - Bosch) در رأس تمامي اين اكتشافات قرار مي گيرد.


هابر كيست؟ بوش چيست؟


اگر شما طوري برنامه ريزي كنيد كه در كلاس شيمي از خواب بيدار شويد، ممكن است علوم سال هاي 1907 و 1913 را به ياد بياوريد، فريتز هابر (F.Haber) و كارل بوش (C.Bosch) موفق به ابداع روشي براي توليد انبوه و ارزان قيمت آمونياك از هيدروژن و نيتروژن شدند. آمونياك كه به گمان بسياري از ما يك مايع پاك كننده است براي 4/2 ميليارد نفر از 6 ميليارد نفري كه بر روي اين كره خاكي زندگي مي كنند بسيار مهم و حياتي است.


در توضيح اين مطلب مي توان گفت بافت بدن ما از پروتئين ساخته شده است و هر پروتئين نيز به نوبه خود در ساختمان خود داراي 10 آمينواسيد ضروري است و اينها نيز همگي نيازمند نيتروژن هستند.


نيتروژن به عنوان يك گاز، در حدود 70 درصد از هواي استنشاق شده در هر تنفس را تشكيل مي دهد اما اين فرم نتيروژن نمي تواند در ساخت اسيدهاي آمينه شركت داشته باشد. علاوه بر اين، آمونياك شامل فرمي از نيتروژن است كه قابل جذب به وسيله گياهان است. سالانه بيش از 100 ميليون تن نيتروژن به صورت كودشيميايي بر روي زمين پخش مي شود.فرآيند هابر-بوش اين مشكل را بر طرف كرد و ديگر تعداد زيادي از مردم گرسنه به رختخواب نمي روند.آيا اين كشف  به راستي شكم 40 درصد از جمعيت جهان را سير مي كند؟ به نظر ما اين كشف بسيار مهم بوده و مي تواند مهمترين و علمي ترين كشف قرن بيستم باشد.


متن کامل جدال بر سر بدون يا نبودن از شرق امروز

ثبت در  OYAX Add to Balatarin Add to your del.icio.us Tweet about this Send to facebook Send to friendfeed

نوشته شده در تاریخ یکشنبه، 3 نوامبر 2003